Skip directly to content

Kostholdsråd

Det du spiser og drikker påvirker helsen din. Å spise sunt og variert, kombinert med fysisk aktivitet er bra både for kropp og velvære. Med riktig hverdagskost kan du også holde deg sunn og mer energisk. Ofte kan det å ta små grep i hverdagen ha stor betydning for helsen.
 
Ha et variert kosthold
Sunn hverdagsmat og et variert kosthold gir deg et godt grunnlag for god helse, og bidrar til at du får i deg næringsstoffene du trenger.
Tips: Se etter Nøkkelhullet når du handler. Det gjør det enklere å sette sammen et sunt, variert og godt kosthold.
 
Ha en god energibalanse
Ved å opprettholde normalvekten din reduserer du også risikoen for helseproblemer. Begrens inntaket av mat og drikke som har høyt energiinnhold og lite næring, slik som brus, godteri og snacks.
Tips: Regelmessig fysisk aktivitet bidrar til å opprettholde kroppens energibalanse.
 
Spis grønnsaker og frukt
La grønnsaker og frukt inngå i alle dagens måltider. Spis minst fem porsjoner om dagen med 50% grønsaker og 50% frukt og bær. Poteter og belgvekster inngår ikke i "fem om dagen". Disse hører med i et variert kosthold.
Tips: En porsjon tilsvarer 100 gram, og kan for eksempel være en liten bolle med salat, en gulrot eller en middels stor frukt.
 
Spis grove kornprodukter hver dag
For mange nordmenn er grovt brød en selvfølgelig del av hverdagen. Det er bra fordi grove kornprodukter er sunnere enn fine kornprodukter.
Tips: De grove kornproduktene bør til sammen gi 70-90 gram sammalt mel eller fullkorn per dag. Bruk Nøkkelhullet og Brødskalaen som hjelpemidler.
 
Spis fisk to til tre ganger i uken
Fisk er en fantastisk råvare som kan brukes til mye. Man anbefaler totalt 300-450 gram ren fisk i uken (helsenorge.no). Seks påleggsporsjoner med fisk tilsvarer omtrent én middagsporsjon.
Tips: Minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild.
 
Velg magert kjøtt
Det er lurt å tenke over hva slags kjøtt du velger, hvor mye og hvor ofte du spiser det. Begrens mengden av rødt kjøtt og bearbeidede produkter av rødt kjøtt til 500 gram per uke.
Tips: Velg hvitt kjøtt, rent kjøtt og magre kjøttprodukter med lite salt fremfor bearbeidet kjøtt, som er røkt, saltet eller konservert med nitrat eller nitritt.
 
Velg magre meieriprodukter
Melk og ost er en del av hverdagsmaten for mange. Det er bra. Husk at det er lurt å velge de magre meieriproduktene til hverdags.
Tips: Velg helst meieriprodukter merket med Nøkkelhullet.
 
Velg flytende magarin fremfor hard margarin
Det er viktig å sikre en god fettsyresammensetning i kostholdet. Bytt ut mettede fettsyrer med mer gunstige umettede fettsyrer.
Tips: Jo mykere margarinen og smøret er ved kjøleskapstemperatur, desto mer umettet fett inneholder de.
 
Velg matvarer med lite salt
Bearbeidede matvarer bidrar i snitt med 70-80 prosent av saltinntaket. Velg derfor matvarer og ferdigretter med lavt saltinnhold.
Tips: Ønsker du å sette mer smak på maten du lager? Bruk krydder og urter for å gi maten personlig smak uten å tilsette ekstra salt.
 
Velg vann som tørstedrikk
Vanlig vann dekker væskebehovet uten å bidra med unødvendige kalorier, og er derfor den aller beste drikken når du er tørst. Vann er nødvendig for å opprettholde normale kroppsfunksjoner.
Tips: Velg vann som tørstedrikk i stedet for brus og saft.
 
Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag
All bevegelse er bra både for kropp og sjel. Små grep i hverdagen kan gjøre stor forskjell for helsen. Fysisk aktivitet er gunstig ved vektreduksjon og for forebygging av vektøkning.
Tips: Del gjerne aktiviteten opp i bolker i løpet av dagen. Ta for eksempel trappene i stedet for heisen, gå en kveldstur eller dra i svømmehallen. Vi gir nogen tips for å få mer mosjon i hverdagen. Les mer.