Skip directly to content

Tips til mosjon i hverdagen

Mange av oss har en travel hverdag med mange gjøremål, noe du kanskje kjenner til selv: Du skal være fokusert og opplagt på jobb, du skal handle og lage mat, barna skal passes og legges, matpakke skal lages, klær skal vaskes og plutselig er dagen over. Treningen som man egentlig hadde planlagt blir bortprioritert fordi man gjerne ønsker å slappet litt av før leggetid.

Her er noen gode råd for hvordan du kan få mer mosjon i en travel hverdag.

Krabbe om kapp
Prøv å krabbe om kapp med barna dine rundt spisebordet før lunsj eller middag. En krabbetur kan få pulsen opp.

Leke "flymaksin"
Lek "flymaskin" med barna dine på stuegulvet, hvor du med strake armer og ben kan løfte dem opp og ned.

Løp ut av barnehagen
Når barna hentes fra barnehage eller skole, kan dere få pulsen ekstra opp ved å løpe tilbake til bilen eller syklene.

Hvem er den raskeste til å henge opp klesvasken?
Du kan prøve å konkurrere med barna om hvem som er raskest til å henge opp klesvasken, eller tørke støv på rommet sitt. På denne måten kan du både få litt hjelp til husarbeidet, samtidig som du og barna dine får pulsen opp.

Jeg bruker lang tid med transport til jobb
Husk å bruk sykkel til ærend i nærområdet. Det kan ta 10-20 minutter lengre tid, men du får masse mosjon og sparer bensin! Du bør også velge å ta trappene istendefor heis, eller gå bort til din kollega istendefor å sende e-post.

Du må velge din livsstil
Å ha et sunt og variert kosthold samt opprettholde daglig mosjon er en livsstil. Det er derfor viktig å endre tankegangen fra å være "Jeg skal, jeg bør, jeg er nødt til" til å være "Jeg vil, jeg velger og jeg har lyst til".

Ønsker du litt informasjon om kosthold, gir vi deg her en rekke kostholdsråd som kan være nyttig å ha neste gang du handler mat. Her vil du også finne en et utvalg av sesonginspirerte oppskrifter som er sunne og deilige.
God fornøyelse!